تغییر موضوع شرکت

تغییر موضوع شرکت

در پروسه تشکیل یک شرکت، قبل از برداشتن هر قدمی باید به موضوع کار فکر کرد و براساس توانایی فنی و علمی اعضا، شرایط و میزان سرمایه آن را انتخاب نمود. زیرا، فعالیتی که شرکت جهت انجامش تشکیل می شود و تمامی کارهای تجاری و غیر تجاری که در داخل آن صورت می پذیرد به منظور  تحقق هدف و در راستای موضوع شرکت هستند. این امر یکی از مواردی است که پس از ثبت می توان در جهت تغییر آن اقدام نمود، اگر برای شما نیز در زمینه تغییر موضوع شرکت سؤالاتی مطرح شده و به دنبال پاسخ به آن ها هستید، تا انتهای این مطالب ما را دنبال کنید.

موضوع شرکت

هدفی که هر شرکت بر پایه آن تأسیس می شود را موضوع شرکت گویند که در اساسنامه مطرح می شود. بنابراین تمامی کارهایی که در آن انجام می شود باید دنباله رو این هدف بوده و سرمایه نهادینه شده نباید در راه های دیگری غیر موضوع اصلی شرکت استفاده شود. تمامی تصمیمات و فعالیت های انجام شده و در حال اجرا، باید در راستای تحقق اهداف و موضوع شرکت باشند. پس از گذشت مدتی از ثبت رسمی اگر براساس صلاحدید، هیئت مدیره و سهام داران شرکت قصد تغییر و الحاق به موضوع آن را داشته باشند، باید یک سری نکات را مد نظر بگیرند که شامل موارد زیر می شود:

  • موضوع هر شرکتی قابل تغییر و تعویض است.
  • در زمان تغییر یا اضافه کردن به یک موضوع باید موضوعات بازرگانی تدوین شوند.
  • در رابطه با شرکت های تعاونی باید به این نکته توجه شود که آن ها دارای یک موضوع واحد هستند.
  • شرکتی که ماهیت تجاری دارد نسبت به شرکت های غیر تجاری، موضوعات متفاوتی دارند و نمی توان برای یک مؤسسه غیر تجاری موضوعی در رابطه با تجارت انتخاب نمود.
  • اگر شرکت دارای ماهیتی چند منظوره است، می تواند از ترکیب چند موضوع در کنار یکدیگر استفاده کند.

تغییر موضوع شرکت

گاهی اعضای هیئت مدیره و سهام داران تصمیم به تغییر موضوع شرکت یا اضافه و کم کردن از آن می گیرند که در رابطه با این کار یک مجمع عمومی فوق العاده ترتیب می دهند و با دعوت از اعضا اقدام به برگزاری جلسه می کنند تا به بررسی آن بپردازند و بهترین تصمیم را در این راستا اخذ نمایند. در این مجمع با رای حداکثری در رابطه با تغییر موضوع شرکت و تنظیم کردن صورت جلسه ای با امضای تمامی اعضا، اولین گام را در این زمینه بر می دارند. قابل به ذکر است که مجمع عمومی شرکت شامل سهام داران بوده و در آن تغییراتی در اساسنامه، تصمیماتی در رابطه با افزایش و کاهش سرمایه و همچنین انحلال شرکت گرفته می شود. حال تغییر موضوع شرکت نیز از جمله ایجاد تغییرات در اساسنامه محسوب شده و از وظایف این مجمع است.

یکی از مهم ترین نکاتی که در رابطه با تغییر موضوع شرکت باید به آن توجه شود، این است که اگر موضوع جدید به نحویست که باید برای آن مجوزی تهیه شود، باید در جهت انجام این امر اقدام نمایید. برخی از موضوعات به گونه ای هستند که در صورت دریافت نکردن مجوز لازم از مراجع قانونی مربوط به آن، برای ثبت مورد قبول واقع نمی شوند. یکی دیگر از نکاتی که در این رابطه باید مورد نظر قرار داد، این است که موضوع انتخابی باید قابلیت ثبت را داشته باشد. زیرا، برخی از موضوعات از نظر اداره ثبت، فاکتورهای لازم برای این کار را ندارند.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر موضوع شرکت

مدارک مورد نیاز جهت تغییر موضوع شرکت

به عنوان پیش نیاز جهت تغییر موضوع شرکت، باید حتما یک مجمع فوق العاده در شرکت برگزار و طی آن یک صورت جلسه در این زمینه تنظیم شود  و همراه مجوزهای مورد نیاز برای موضوع جدید به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود. در ادامه به بررسی تمامی مدارک مورد نیاز در این مورد خواهیم پرداخت‌.

  • ارائه برگه صورت جلسه با عنوان تغییر موضوع شرکت یا افزودن و کاستن از آن
  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی تأسیس شرکت
  • اگهی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر با اصل مدارک شناسایی تمامی هیئت مدیره، سهامداران و کارکنان شرکت
  • ارائه مجوز ها در صورت نیاز موضوع به اخذ جواز

تنظیم صورت جلسه در رابطه با تغییر موضوع شرکت

اولین گام برای تغییر موضوع هر شرکت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در شرکت است که در خلال آن باید یک صورت جلسه توسط هیئت مدیره و سهام داران تنظیم شود. از جمله مواردی که در صورت جلسه عنوان می شود، تشریح موضوع فعالیت شرکت و لحاظ کردن تمامی مواردی که قصد تصحیح آن ها را دارند، است. سپس باید نام تمامی سهام داران در آن درج شود و مقدار اصلی سهام آن ها ذکر و سمت هر یک در شرکت بیان شود و در نهایت به مهر و امضای سهام داران و اعضای هیئت مدیره شرکت برسد تا اعتبار کافی را برای تغییر موضوع دارا باشد.

مراحل تغییر موضوع شرکت

برای تغییر موضوع شرکت سهامی خاص باید یک سری مراحل را پشت سر گذاشت تا بتوان به این مهم دست پیدا کرد.

  • یک مجمع فوق العاده در شرکت برای رسیدگی به تغییر موضوع ترتیب داده و در این جلسه اقدام به تنظیم صورت جلسه در رابطه با این امر نمایید.
  • اگر در رابطه با موضوع جدید شرکت نیاز به دریافت مجوز است، باید قبل از تحویل مدارک به اداره ثبت اقدام به دریافت آن کنید.
  • ورود به سامانه اداره ثبت شرکت ها و وارد کردن اطلاعات و بارگذاری صورت جلسه
  • در صورت تأیید ابتدایی کارشناسان مربوطه، باید مدارک ذکر شده به اداره برای ثبت رسمی موضوع جدید تحویل داده شود.
  • پس از دریافت تأییدات و طی شدن روند اداری، با پرداخت هزینه ثبت و ارائه صورت حساب به مسئولین، تغییر موضوع به صورت قانونی و رسمی انجام می شود.
  • سپس باید آگهی تغییر موضوع شرکت را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار درج نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن