کد اقتصادی شرکت ها

کد اقتصادی شرکت ها

یکی دیگر از کارهایی که پس از ثبت شرکت باید انجام داد، دریافت کد اقتصادی است. به منظور انجام این کار باید در مدت دو ماه پس از ثبت رسمی به اداره دارایی مراجعه کرده و آن را دریافت نمود. هدف از صادر کردن این شماره تشخیص افراد در امور مالیاتی است. در ادامه با جزئیات بیشتری در رابطه با کد اقتصادی شرکت ها، کاربرد و چگونگی اخذ آن، آشنا خواهیم شد.

کد اقتصادی چیست؟

افرادی که یک شرکت تأسیس کرده اند، ظرف مدت دو ماه پس از ثبت رسمی آن، باید به اداره دارایی مراجعه کرده و برای شناسایی در بخش مالیاتی یک شناسه دوازده رقمی دریافت کنند که به آن کد اقتصادی گفته می شود. کلیه شرکت هایی که به ثبت رسمی رسیده اند، بر طبق قوانین و مقررات وضع شده در این زمینه، موظف به دریافت این شناسه هستند که در صورت عدم اخذ آن، در مقابل این قوانین و مقررات از سوی اداره کل مالیات و امور دارایی، شرکت آن ها مجرم شناخته می شود. زیرا، در صورت نداشتن کد اقتصادی روند پرداخت مالیات توسط آن شرکت انجام پذیر نیست و با مشکل روبه رو خواهند شد.

براساس قوانین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با فعالیت های، واردات و صادرات، تولید کردن، مونتاژ نمودن، ارائه کالا و خدمتی خاص، ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند. این اشخاص برای دریافت کد اقتصادی، باید در ابتدای کار اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نمایند تا بتوانند کد اقتصادی خود را دریافت کنند. لازم به ذکر است که کلیه، مسجد ها و تکیه ها، هنرمندان، پژوهشگران، مشاوران علمی، مراکز آموزش عالی و اتحادیه های امور صنفی نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند.

نکته: تمامی اشخاص حقیقی که در امور پیمانکاری فعالیت دارند، تنها در این صورت نیازی به دریافت کد اقتصادی نداشته که تمام مبلغ به دست آمده از این کار برای آن ها، کمتر از ۵ میلیون تومان باشد.

کاربردهای کد اقتصادی

از جمله موارد استفاده از کد های اقتصادی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • جهت بستن قردادهای کاری با ادارات و سازمان های دولتی
  • حضور در مناقصه ها و مزایده ها
  • افتتاح حساب های بانکی به نام شرکت
  • اخذ کارت بازرگانی

کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد اقتصادی شرکت ها

  • دفترچه های تکمیل شده بخش اطلاعاتی اداره دارایی
  • فرم های تکمیل شده بخش ثبت اداره دارایی
  • کپی اظهارنامه تنظیم شده در شرکت
  • کپی آگهی تأسیس
  • کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مجوز تأسیس و فعالیت در صورتی که شرکت برای انجام کار به آن نیاز داشته باشد.
  • سند مالکیت یا برگه اجاره نامه مکان فعالیت شرکت
  • نامه آغاز فعالیت شرکت یا عدم آن
  • فیش پرداختی مالیات حق التمبر

نکته: تمامی اشخاص حقیقی برای دریافت کد اقتصادی باید حتما یک مکان تجاری برای فعالیت داشته و مجوز کسب و کار از مرجع زمینه فعالیت خود را ارائه دهند.

نکته: امکان درخواست مدارک دیگر غیر از موارد بالا وجود دارد. لذا، قبل از مراجعه برای دریافت کد اقتصادی از اداره مذکور استعلام مدارک نمایید.

مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت ها

برای دریافت کد اقتصادی باید به اداره مربوطه مراجعه و نسبت به اخذ آن اقدام نمایید. شما با مراجعه به اداره دارایی ضمن تعیین نمودن حوزه مالیاتی خود، می توانید شناسه اقتصادی را نیز اخذ کنید. همچنین می توانید از طریق سایت رسمی سازمان مذکور اقدام به دریافت کد اقتصادی جدید خود نمایید که به زودی جایگزین کدهای قدیمی و ارائه شده در ادارات دارایی، می شود. به این صورت که با مراجعه به سامانه اداره دارایی و امور مالیاتی و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در قسمت ثبت نام شناسه اقتصادی  یک کد ورود دریافت می کنید که توسط آن می توانید فرم های مخصوص به این کار را بر طبق اطلاعات شرکت خود تکمیل نمایید. در نهایت با بررسی اطلاعات و مدارک شما و در صورت نبود هیچ گونه مشکلی در آن ها، کد اقتصادی برای شما ارسال خواهد شد. لازم به ذکر است که در این مورد باید شما از قبل پرونده مالیاتی را تشکیل داده و شماره بخش مالیاتی خود را در دست داشته باشید.

نکته: در ثبت نام الکترونیکی جهت دریافت کد اقتصادی حتما باید به این نکته توجه کرد که رمز عبور خود را یاداشت و نگه داری نمایید. زیرا، در صورت وجود هرگونه مشکل و برای پیگیری روند اخذ شناسه، باید توسط آن مجددا وارد سامانه شوید.

چکیده:

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور شناسایی در واحد های مالیاتی باید در جهت دریافت کد اقتصادی خود اقدام نمایند. در صورت انجام نگرفتن این کار، با پیامدهایی از جمله پرداخت کردن جریمه های مالیاتی سنگین و حتی پلمپ روبه رو خواهند شد. لذا، پیشنهاد می کنیم در صورت عدم دریافت این شماره، هرچه زودتر در این جهت اقدام نمایید تا بتوانید از معافیت های مالیاتی که شامل دارندگان این کدها می شود، استفاده کرده و روند حساب رسی دفاتر مالیاتی خود را تسهیل کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن