هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هر شرکت برای ثبت و آغاز فعالیت خود به صورت رسمی، نیازمند ارائه دادن مدارک، طی نمودن یک سری مراحل و پرداخت هزینه هایی است. با توجه به بالا رفتن روزانه نرخ تورم و افزایش روز افزون هزینه ها و بی تأثیر نبودن این امر در رشد صعودی هزینه های مربوط به ثبت شرکت، نمی توان مبلغی ثابت را به عنوان تعرفه این موضوع محاسبه کرد. لذا، در این بخش هدف ما بررسی کلیه عوامل متأثر بر هزینه های ثبت شرکت است، پس جهت بالاتر بردن اطلاعات خود در این زمینه ما را تا انتهای این مطالب دنبال کنید.

هزینه های ثبت شرکت در ایران

افراد متقاضی می توانند یا از طریق مؤسسات حقوقی، اقدام به ثبت شرکت خویش نمایند یا خود وارد عمل شده و کلیه امور را از صفر تا صد در دست بگیرند که در این صورت، اگرچه هزینه کارمزد مؤسسه حقوقی را پرداخت نمی کنند. اما، علاوه بر صرف کردن وقت و امکان به بن بست خوردن کار به واسطه وجود مشکل در اطلاعات مربوطه، باید هزینه هایی نظیر بارگزاری اطلاعات و اظهارنامه، پست مدارک، حق ثبت شرکت، حق التمبر، هزینه های مربوط به چاپ آگهی و… را پرداخت نماید که مقدار این هزینه ها بسته به نوع شرکت متفاوت است. در واقع هزینه های ثبت به عواملی از جمله تعداد کارکنان و شرکا، موضوع کار، تعداد صفحات اساسنامه و روزنامه رسمی، سرمایه اولیه و… بستگی دارد. در میان تمامی شرکت ها و مؤسسات، هزینه های مربوط به شرکت با مسئولیت محدود از همه ارزان تر به حساب می آید.

بعد از ثبت شرکت برای شروع به کار قانونی، باید ابتدا اقدامات کافی را جهت دریافت دفتر پلمپ و امورات دارایی و مالیاتی شروع نمایید. گرفتن کد و شناسه اقتصادی نیز یکی دیگر از کارهایی است که بعد از ثبت شرکت دربردارنده هزینه هایی برای شما است.

برخی از عوامل تأثیر گذار در هزینه های مربوط به ثبت شرکت

همان گونه که در قسمت بالاتر اشاره شد، عوامل مختلفی بر هزینه های ثبت شرکت دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان سرمایه شرکت

    : پس از پایان یافتن تمامی مراحل افراد متقاضی باید یک مبلغی را به عنوان حق التمبر پرداخت کنند که مقدار هزینه این مورد، یک در ۲ هزارم است و بر این اساس هرچه سرمایه اولیه شرکت بیشتر باشد، مقدار مبلغ تعلق گرفته شده به این موضوع نیز افزایش پیدا می کند. (مثلاً شرکتی با ۲۰۰ میلیون تومان دارایی اولیه، حدود صد هزار تومان باید برای حق تمبر هزینه کند.)

  • موضوع شرکت و تعداد کارکنان

    : هرچه تعداد شرکا، مدیران و اعضای شرکت بیشتر و موضوع کار آن طولانی تر باشد، هزینه مربوط به چاپ آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیر الانتشار نیز بیشتر می شود.

  • نوع شرکت

    : تعرفه ثبت هر نوع شرکت با دیگری متفاوت است به این صورت که هزینه های مربوط به شرکت های سهامی خاص از شرکت با مسئولیت محدود بیشتر است. زیرا تعداد شرکا و موضوع آن ها طولانی تر است.

هزینه های ثبت شرکت

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت بالا، هزینه های مربوط به ثبت شرکت به طور کلی، شامل موارد شرح داده شده در قسمت زیر می شود:

-هزینه های مربوط به کارمزد مؤسسات حقوقی

افراد متقاضی که از طریق مؤسسه های حقوقی اقدام به انجام پروسه ثبت شرکت می نمایند، باید مبلغی را به عنوان کارمزد و حق الزحمه، پرداخت کنند. مبلغ تعرفه این مؤسسات بسته به نوع شرکت شامل ارقام متغیری می شود. مثلاً، برای ثبت شرکت های سهامی خاص با تعداد اعضای بیش تر نسبت به شرکت با مسئولیت محدود، مبلغ بیش تری به عنوان کارمزد باید پرداخت شود.

-حق وکیل مؤسسه حقوقی

حق الوکاله، هزینه ای است که به عنوان حق وکالت به مؤسسه حقوقی پرداخت می شود تا آن ها تمامی امور را تا انتهای کار پیگیری کنند. با تقبل این هزینه، مؤسسه تمامی پیش نیازهای ثبت شرکت و امور را رتق و فتق می نمایند. این مبلغ جهت بارگزاری اطلاعات و اظهارنامه شرکت در سامانه اداره ثبت، انتخاب نام مناسب، تنظیم کردن موضوع شرکت، اساسنامه، صورت جلسه مجمع شرکا، ارسال مدارک به اداره پست و اخذ آگهی تأسیس شرکت، به این مؤسسه تحویل داده می شود که در واقع همان هزینه هایی است که فرد خود در پروسه ثبت باید پرداخت می کرد.

-حق ثبت شرکت

در حدود ۵ روز پس از ارسال مدارک به اداره پست، نتایج مربوط به پذیرش و یا عدم موافقت با ثبت شرکت در سامانه رسمی این اداره، قابل رؤیت است که در صورت موافقت با تقاضانامه و عدم وجود نقص در مدارک، متقاضیان برگه ای تحت عنوان پیش نویس آگهی تأسیس دریافت می کنند که جهت تحویل و به امضا رساندن آن، باید حق ثبت شرکت پرداخت شود.

-هزینه باطل کردن تمبر

از جمله هزینه هایی که پس از ثبت شرکت باید پرداخت نمود، باطل کردن تمبر است که متقاضیان، باید وارد سایت اداره ثبت شرکت شده و شناسه تمبر سرمایه را دریافت نمایند. سپس با مراجعه به سایت اداره کل امور مالیاتی و دارایی کشور و وارد نمودن شماره، مبلغ مربوطه را رؤیت و اقدام به پرداخت نمودن آن کنند. مبلغ مورد نظر رابطه مستقیمی با سرمایه اولیه شرکت دارد. به این صورت که هر چه مقدار رقم سرمایه بالاتر باشد، هزینه باطل نمودن تمبر نیز افزایش پیدا می کند.

-هزینه های مربوط به پست مدارک

متقاضیان بعد از انجام مراحل اولیه که شامل وارد کردن اطلاعات شرکت و اعضای آن، تنظیم کردن اظهارنامه، شرکت نامه و اساسنامه و انتخاب نامی مناسب می شود، باید اوراق مربوط به آن ها را به اداره ثبت شرکت تحویل دهند و برای انجام این کار باید از طریق اداره پست اقدام کنند. پس از تحویل پاکت مخصوص به اداره پست، مبلغی به عنوان کارمزد از آن ها گرفته می شود.

-هزینه چاپ روزنامه رسمی شرکت

پس از ثبت رسمی شرکت باید حتما آگهی ثبت که توسط اداره به صاحبان آن تحویل داده می شود را در روزنامه رسمی کشور به چاپ رساند تا شرکت مجوز لازم برای شروع فعالیت های خود را دریافت کند. هزینه های روزنامه رسمی مربوط به چاپ آن است که باید به دفتر روزنامه پرداخت شود. این تعرفه ها براساس موضوع شرکت متغیر بوده و با توجه به طولانی بودن موضوع فعالیت و تعداد سهام داران، مدیران و اعضا، محاسبه می شود.

-هزینه چاپ روزنامه کثیرالانتشار

هزینه روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار متفاوت است و از آن جایی که شرط شروع کار شرکت، درج آگهی ثبت در هر دو روزنامه بوده، باید آن را در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور به چاپ رساند. در این موارد هزینه ها بر اساس موضوع، تعداد و سایز کادر آن ها تعیین می شود. با طولانی تر شدن موضوع و افزایش تعداد شرکا، هزینه پرداختی برای این آگهی نیز افزایش پیدا می کند.

نکته: تعرفه چاپ در هر روزنامه متفاوت است. به این صورت که مثلاً هزینه درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار همشهری از ابرار بیشتر است.

هزینه های ثبت شرکت با مسئولیت محدود

از آن جایی که هزینه های ثبت هر شرکت متفاوت است، هزینه شرکت با مسئولیت محدود نیز نسبت به سایر شرکت ها متفاوت و دارای مقدار کمتری است. به همین دلیل افراد بیشتری متقاضی ثبت این شرکت ها هستند، زیرا زمان و هزینه های کم تری را برای متقاضیان در بر دارد. برای ثبت این شرکت ها علاوه بر پرداخت هزینه های ذکر شده در قسمت فوق، هیچ هزینه اضافی دیگری وجود ندارد.

هزینه های ثبت شرکت سهامی خاص

از آن جایی که در شرکت های سهامی خاص افراد زیادی با مسئولیت های مختلف وجود دارند، هزینه های مربوط به ثبت آن ها نیز افزایش پیدا می کند. مثلاً در این نوع شرکت ها به دلیل طولانی تر شدن اسامی اعضا، هزینه های مربوط به چاپ آگهی روزنامه رسمی و کثیر الانتشار بیشتر است.

استفاده از مؤسسات حقوقی جهت ثبت شرکت

 تنها تفاوتی که در مقدار هزینه های مربوط به ثبت شرکت در مؤسسات حقوقی با افرادی که خود کارهای مورد نظر را انجام می دهند، وجود دارد، در این است که فرد باید مبلغی را به عنوان کارمزد به مؤسسه حقوقی پرداخت نماید و در عوض این مؤسسه تمامی امور از تهیه پیش نیاز های ثبت شرکت و مراحل انجام پروسه تا به چاپ رساندن آگهی شرکت را انجام می دهد و فرد بدون هیچ گونه دغدغه ای، می تواند بدون صرف وقت بیش تر جهت اصلاح مشکلات وارده در اطلاعات و تقاضانامه تنظیم شده به راحتی شرکت خود را به ثبت برساند. هر فرد متقاضی حتی اگر خود نیز جهت انجام کارهای ثبت شرکت اقدام نماید باید هزینه هایی را برای پست و ارسال مدارک به اداره ثبت، حق ثبت، حق تمبر و چاپ آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار پرداخت کند.

در رابطه با مقدار دقیق کارمزد مؤسسات حقوقی، می توان گفت که کارهایی که این مؤسسه ها در راستای ثبت شرکت انجام می دهند به صورت فیزیکی نیست که بتوان نرخی مصوب را برای آن تعیین نمود. در واقع آن ها این هزینه ها را جهت ارائه یک خدمت دریافت می کنند نه یک کالا، به همین جهت هزینه های ثبت شرکت قیمتی ثابت ندارند و دائما در حال تغییر هستند. به صورتی که تعرفه های مربوط به چاپ روزنامه رسمی در سال گذشته چندین بار تغییر کرده است.

نکته: کمترین زمان برای انجام تمامی مراحل ثبت و چاپ آگهی در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار با در نظر گرفتن عدم وجود هیچ گونه مشکلی، حداقل ۱۲ روز کاری است و این زمان با هزینه کردن مبالغ بیش تری نیز کاهش پیدا نمی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن