تغییر مدیر عامل شرکت

تغییر مدیر عامل شرکت

بعد از تشکیل و راه اندازی شرکت، باید یک فرد را به عنوان مدیر عامل انتخاب کرد تا تصمیماتی که برای آن اتخاذ می شود، زیر نظر او اجرا شده و در مواقع نیاز جلسه هایی را با عنوان های مختلف صورت دهد تا تصمیمات مهم شرکت در این جلسات گرفته و زیر نظر او اجرا شوند. اما، گاهی بنا بر برخی دلایل اعضای هیئت مدیره تصمیم به تغییر مدیر عامل می گیرند که در این بخش به بررسی شرایط و چگونگی انجام این کار خواهیم پرداخت. اگر به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد این موضوع هستید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

تغییر مدیر عامل شرکت

همان گونه که در قسمت فوق ذکر شد پس از تعیین نمودن موضوع، سرمایه و تأسیس شرکت، باید هیئت مدیره تشکیل شود. هیئت مدیره وظیفه اداره، تصمیم گیری در مورد مسائل مهم و برگزاری تمامی اجلاس عادی و فوق العاده شرکت را بر عهده دارد که یکی از فعالیت هایی که در این جلسه ها صورت می گیرد، عزل یا تغییر مدیر عامل شرکت است. حال این سوال پیش می آید که این کار چگونه انجام می شود و در جواب  آن باید در ابتدا بیان کنیم که مدیر عامل یا از بین اعضای هیئت مدیره و سهامداران انتخاب می شود و یا این که کسی غیر از مدیران و شرکای شرکت، برای این سمت در نظر گرفته می شود.

چگونگی تشکیل مجامع عمومی شرکت و حق رای اعضای هیئت مدیره و سهام داران در اساسنامه شرکت ثبت شده است و بر طبق یکی از قوانین درج شده در آن، تعیین و تغییر مدیر عامل به عنوان وظیفه اعضای هیئت مدیره تعریف شده است. بنابراین، در هر شرکت اعضای هیئت مدیره اقدام به تعیین یک شخص به عنوان مدیر عامل می نمایند که با توجه به انتخاب این مدیران، رئیس شرکت اختیارات مربوط به نمایندگی از طرف تمامی اعضا و حق امضای هیئت مدیره را دریافت می کند. در رابطه با تفاوت انتخاب مدیران و رئیس شرکت می توان به این موضوع اشاره کرد که اعضای هیئت مدیره از میان سهام داران انتخاب می شوند، اما مدیر عامل می تواند کسی غیر از سهام داران و مدیران باشد.

نحوه تغییر مدیر عامل شرکت

یکی از تغییر و تحولاتی که در زمینه رشد و بالندگی شرکت در طول دوره های مختلف انجام می شود، تغییر مدیر عامل در صورت نیاز است که برای انجام دادن این امر باید یک صورت جلسه تنظیم شود و به مهر و امضای تمامی اعضای هیئت مدیره و تأیید آن ها برسد. برای به رسمیت رسیدن این موضوع باید یک سری اقدامات صورت بگیرد که به ترتیب شامل تشکیل یک مجمع فوق العاده و چاپ دعوت نامه این جلسه در روزنامه رسمی، تنظیم نمودن صورت جلسه با مفاد تغییر مدیر و به امضا رساندن آن توسط تمامی اعضای حاضر در جلسه، وارد کردن اطلاعات مربوط به شرکت و بارگزاری صورت جلسه و تقاضا نامه، در صورت تأیید ارسال مدارک به اداره ثبت تغییرات شرکت ها، پرداخت هزینه ثبت تغییر مدیرعامل و چاپ آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار است.

بیشتر بخوانید: هزینه ثبت شرکت

تنظیم صورت جلسه جهت تغییر مدیر عامل شرکت

پس از صلاحدید تعویض سمت مدیر عاملی شرکت از یک شخص به شخصی دیگر، باید شرکت ترتیب یک مجمع عمومی فوق العاده را داده و از تمامی سهام داران و اعضای هیئت مدیره دعوت به عمل آورد. در این مجمع یک صورت جلسه تنظیم و در آن موضوع تغییر مدیر عامل مطرح می شود که باید حتما اسم تمامی اعضای هیئت مدیره و سهام داران( با ذکر مقدار سهام آن ها) در این اظهارنامه نوشته شده و امضای هر یک در زیر آن ثبت شود. (قبل از تشکیل این مجمع باید یک آگهی در روزنامه رسمی چاپ شود تا نبودن برخی از اعضا در این جلسه قابل توجیح باشد.)

مدارک مورد نیاز جهت تغییر مدیر عامل شرکت

مدارک مورد نیاز جهت تغییر مدیر عامل شرکت

  • ارائه صورت جلسه تنظیم شده در این مورد
  • روزنامه رسمی شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی هیئت مدیره شرکت، سهام داران و تمامی اعضا
  • گواهی عدم سوپیشینه فردی که قرار است به عنوان مدیر عامل تعیین شود.
  • اقرار نامه از طرف شخص که قرار است به عنوان مدیر عامل شرکت تعیین شود، مبنی بر نداشتن شغل دولتی
  • کپی کارت پایان خدمت یا معافی فرد متقاضی سمت مدیرعامل
  • مدارک تحصیلی فرد متقاضی

با تحویل تمامی مدارک مورد نظر به اداره ثبت تغییرات شرکت، در صورت تأیید مدارک توسط مسئولین، فرد کاندید شده جهت تقبل این سمت رسما به عنوان مدیر عامل شرکت تعیین می شود.

نکات کلیدی در روند تغییر مدیر عامل شرکت

برای تغییر مدیرعامل باید صورت جلسه در سربرگ شرکت تنظیم شود و شخص انتخابی برای سمت جدید مدیر عاملی، آن را به امضا برساند.

برای تعیین کردن رئیس هیئت مدیره به عنوان مدیر عامل شرکت و اداره هر دو سمت به طور همزمان توسط او، باید یک مجمع عمومی فوق العاده برگزار شود و حداقل دو سوم از حاضران رای مثبت خود را در رابطه با این موضوع اعلام نمایند.

از زمان تنظیم صورت جلسه سه روز کاری زمان وجود دارد تا آن را به اداره ثبت شرکت ها جهت پیگیری موضوع و تغییر مدیر عامل به صورت رسمی، تحویل داد.

جهت برگزاری مجمع عمومی باید آگهی دعوت به جلسه در روزنامه رسمی چاپ شود و در زمان تحویل مدارک، صورت جلسه و اظهارنامه تغییر مدیر عامل شرکت، همراه آن ها به اداره مربوطه تحویل داده شود.( این مورد در زمانی الزامی است که برخی از افراد در مجمع عمومی حاضر نشوند.)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن