دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی

مالیات بر ارزش افزوده تقریبا برای همه ما نامی آشناست. مالیاتی که برروی کالا یا خدماتی خاص اعمال می شود و مصرف کننده باید مبلغ بیشتری را بپردازد. حالا اگر شما هم تولیدی دارید و می خواهید برروی محصولات خود مالیات بر ارزش افزوده اعمال کنید، نیاز به گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی خواهید داشت. در ادامه مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی را به طور کامل شرح خواهیم داد.

گواهی ارزش افزوده چیست؟

قبل از هر چیزی لازم می دانیم به این موضوع اشاره کنیم که اصلا گواهی ارزش افزوده چیست و چرا باید آن را دریافت کرد. این گواهی در واقع یک نوع مجوز است که به شما اجازه می دهد برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنید.

اجازه دهید با یک مثال آن را بهتر توضیح دهیم. تصور کنید که شما یک تولیدی دارید و براساس محاسباتی که انجام داده اید، باید مالیات بر ارزش افزوده از مشتری بگیرید. تنها در صورتی اجازه دریافت این مالیات را خواهید داشت که گواهی ارزش افزوده با کد اقتصادی داشته باشید.

در غیر این صورت گرفتن هر گونه مالیاتی از مشتری (به هر نامی) غیر قانونی بوده و مشتری می تواند به صورت قانونی پیگیری کند. توجه داشته باشید که این گواهی همراه با یک کد اقتصادی برای شما صادر می شود، یعنی خودتان هم باید به صورت مرتب مالیات را بپردازید.

نکته دیگر در مورد گواهی ارزش افزوده تاریخ دار بودنش است. اگر مدیر یک تولیدی یا شرکت هستید و این گواهی ارزش افزوده را گرفته اید، باید به یاد داشته باشید که در زمان انقضای تاریخ اعتبار آن برای تمدیدش اقدام کنید.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده و کد اقتصادی

حالا که به طور کامل متوجه شدیم این گواهی چیست و چرا باید آن را داشته باشید، نحوه دریافت آن را در این مرحله شرح می دهیم.

  1. در ابتدا وارد سامانه evat.ir می شوید.
  2. نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب کرده و وارد سامانه شوید.
  3. از منوی سمت راست، درخواست گواهی ارزش افزوده را انتخاب کرده و وارد صفحه آن شوید.
  4. در این صفحه باید کادرهای خالی را تکمیل کنید، یک گزینه ثبت درخواست در انتهای صفحه وجود دارد که در انتهای کار باید روی آن کلیک کنید.
  5. در ادامه یک رسید به شما نمایش داده می شود، تا زمانی ارسال گواهی این رسید را داشته باشید.
  6. در نهایت کارشناسان اداره مالیات درخواست شما را بررسی کرده و در صورت تائید نهایی آنها گواهی برایتان ارسال خواهد شد.

نحوه دریافت گواهی ارزش افزوده و کد اقتصادی

مدارک لازم برای دریافت گواهی ارزش افزوده و کد اقتصادی

برای دریافت این گواهی به یک سری مدارک نیاز خواهید داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • کد اقتصادی، دریافت کد اقتصادی هم مراحل خاص خود را دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
  • کلیه اعضای شرکت باید مدارک شناسایی خود را ارائه بدهند.
  • آدرس صحیح به همراه کدپستی پیمانکار
  • ارائه آدرس پستی محل فعالیت هم الزامی است.
  • نام شرکت یا گواهی فعالیت او، نام شرکت باید در سامانه رتبه بندی ثبت شده باشد.
  • مدارک مرتبط با ثبت شرکت و همچنین آخرید تغییرات آن
  • اگر کارهای اداری را وکیلتان انجام می دهد، یک وکالتنامه هم باید ارائه بدهید. درصورتی که خودتان کارها را پیگیری می کنید، نیازی به این مورد نخواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای مرحله دوم دریافت گواهی ارزش افزوده

در مرحله دوم دریافت این گواهی هم به ارائه این مدارک نیاز خواهید داشت؛

  • شماره تلفن اعضای اصلی (هیئت رئیسه) شرکت به همراه آدرس دقیق هر کدام از آنها
  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی تمام اعضای اصلی شرکت
  • کد اقتصادی که در ادامه توضیح می دهیم چطور آن را دریافت کنید.
  • نام بانک شرکت به همراه شماره شعبه
  • شماره حساب اصلی شرکت
  • در صورتی که شرکت تغییراتی داشته، مدارک آخرین تغییراتش هم باید ارائه شود.

مدرک تغییرات شرکت روزنامه ای است که این موارد در آن ثبت شده است. پیشنهاد می دهیم قبل از اقدام برای دریافت گواهی ارزش افزوده مدارکتان را آماده کنید. در این حالت دیگر نیازی نیست که زمانی را برای آماده کردن مدرک از دست بدهید.

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که بعد از اتمام تاریخ انقضای گواهی ارزش افزوده باید برای تمدید آن اقدام کنید. حالا این سوال پیش می آید که این گواهی چه مدت اعتبار دارد. در پاسخ باید بگوییم که معمولا اعتبار این گواهی 6 ماهه یا یک ساله است.

حالا اینکه کدام اعتبار به شما تعلق می گیرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در اینجا فرصتی برای اشاره به آنها نیست. نکته مهم اینجاست که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید دقت زیادی به این تاریخ داشته باشید. زمانی که تاریخ اعتبار گواهی به اتمام رسید، برای تمدید مجدد آن اقدام کنید. در غیر این صورت باز هم گرفتن مالیات بر ارزش افزوده برای شما جرم به حساب می آید و در صورت مشابه مطابق با قوانین مالیاتی با شما برخورد خواهد شد.

شرایط دریافت گواهی ارزش افزوده

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن دقت داشته باشید، شرایطی است که براساس آن گواهی ارزش افزوده به شما تعلق می گیرد. در صورتی ثبت نام در سامانه را انجام بدهید که این شرایط را داشته باشید. اگر هر کدام از موارد آن برای شما صدق نمی کند، بهتر است که در ابتدا شرایط را درست کرده و سپس در سامانه مذکور ثبت نام کنید.

  1. متقاضی باید درخواست خود را در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت کند.
  2. تمامی مدارکی که در بالا به آن اشاره کردیم باید به صورت فیزیکی هم وجود داشته باشند و در صورت نیاز ارائه شوند.
  3. تمامی مدارک مالیاتی شرکت (کارگاه و…) باید وجود داشته و در صورت نیاز ارائه شوند.
  4. اگر پرداخت های شما به صورت قراردادی است، باید مدارک آن وجود داشته و پرداختی ها بر اساس قانون باشند.

شرایط دریافت گواهی ارزش افزوده

چطور می توان گواهی ارزش افزوده را بررسی کرد؟

بعد از اینکه گفتیم چطور می توان این گواهی را دریافت کرد، حالا لازم می دانیم که در مورد بررسی کردن آن هم اطلاعاتی به شما ارائه بدهیم. در ابتدا باید بگوییم که در این گواهی چه اطلاعاتی ثبت شده است. این کار به شما کمک می کند که بهتر بتوانید آن را بررسی کنید.

  • اطلاعات فروشنده که شامل نام، شناسه ملی یا کد اقتصادی او می شود.
  • تاریخ صدور گواهی
  • جمع فاکتور یا قیمت کل
  • مبلغی که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می توانید از مشتری بگیرید.
  • مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده

لازم به ذکر است که مشتری می تواند از فروشنده درخواست کند که گواهی ارزش افزوده را ببیند. البته اگر به مشتری فاکتور می دهید، باید مبلغ مالیات بر ارزش افزوده هم بر روی آن درج شود. این موارد برای شفاف سازی بهتر و بیشتر است.

چطور از گواهی ارزش افزوده استعلام بگیریم؟

در ابتدا بگوییم که استعلام گیری را هرکسی نمی تواند انجام دهد. برای این استعلام به یک سری اطلاعات نیاز دارید و تنها در صورت وجود آنها می توانید از گواهی ارزش افزوده و کد اقتصادی استعلام بگیرید. مثلا تصور کنید که شما به عنوان یک خریدار مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کرده اید و حالا می خواهید مطمئن شوید که فروشنده مجوز این کار را داشته یا نه! در صورتی که اطلاعات مورد نظر را داشته باشید، این کار برای شما میسر خواهد بود.

اطلاعات مورد نیاز برای استعلام

حالا برای استعلام باید این کارها را به ترتیب انجام بدهید.

  1. در ابتدا در مرورگر خود عبارت گواهی ارزش افزوده را وارد کنید، اولین لینکی که به شما نمایش می دهد را باز کنید.
  2. بعد از آن یک صفحه برای شما باز می شود که اطلاعات خواسته شده در بالا را باید وارد کنید. قبل از باز کردن سایت، این اطلاعات را داشته باشید تا سرعت انجام کار افزایش پیدا کند.
  3. بعد از آن می توانید بر بروی مشاهده سابقه ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات مرتبط را مشاهده کنید.

تمدید گواهی ارزش افزوده

همانطور که در مطالب بالا گفتیم گواهی ارزش افزوده اعتبار دارد و بعد از اتمام اعتبارش باید برای تمدید آن اقدام کنید. در گذشته به این صورت بود که مودی بعد از اتمام اعتبار گواهی ارزش افزوده باید برای تمدید مجدد آن اقدام کند. این کار هم با کمک سامانه و با چند مرحله انجام می شود.

در سال اخیر شاهد این بودیم که دیگر نیازی به تمدید گواهی ارزش افزوده نیست. در قانون جدید اینطور نوشته شده که تا هر زمان مودی (کسی که گواهی ارزش افزونه به اسم اوست) در قید حیات باشد، یا تولیدی، شرکت، کارگاه و… مورد نظر دایر بوده و فعالیت داشته باشد، این گواهی اخذ شده هم اعتبار خواهد داشت.

دریافت کد اقتصادی

در مطالب بالا به این موضوع اشاره داشتیم که برای داشتن گواهی ارزش افزوده نیاز به کد اقتصادی دارید. در این قسمت لازم می دانیم توضیحی خلاصه و البته مفید در مورد دریافت کد اقتصادی ارائه بدهیم. توجه داشته باشید که هرگونه فعالیت تجاری نیاز به کد اقتصادی دارد.

اگر به تازگی کارگاه، شرکت، تولیدی یا هر کسب و کاری را راه اندازی کرده اید، توصیه می کنیم برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنید تا در آینده با مشکل روبه‌رو نشوید. برای دریافت این کد هم باید مراحل ساده ای را پشت سر بگذارید.

برای دریافت کد اقتصادی در ابتدا باید به اداره دارایی مراجعه کرده و دفترچه راهنمای مربوطه را دریافت کنید. بعد از آن مدارک مورد نیاز را تکمیل کرده و به همان اداره تحویل بدهید. در بعضی از موارد می بینیم که متناسب با نوع فعالیت شما ممکن است مدارک خاصی نیاز باشد. تمام این مدارک مورد نیاز در همان دفترچه راهنما نوشته شده اند و نیاز نیست به دنبال چیز خاص دیگری باشید.

سخن پایانی

این روزها هر کسی درگیر راه اندازی کسب و کاری جدید برای خودش است. راه اندازی یک کار جدید اگرچه از لحاظ اقتصادی مثبت به نظر می رسد اما دردسرهای خاص خودش هم دارد. یکی از کارهایی که شما باید انجام دهید، دریافت گواهی ارزش افزوده و کد اقتصادی است.

دریافت گواهی ارزش افزوده برای گرفتن مالیات بر ارزش افزوده الزامی است، یعنی اگر این گواهی را نداشته و مالیات بگیرید، کاری غیرقانونی انجام داده اید. مراحل دریافت این گواهی را به طور کامل شرح داده ایم. در ادامه مدارکی که برای این کار نیاز دارید هم نام برده ایم. با توجه به این اطلاعات خودتان هم می توانید نسبت به دریافت این گواهی اقدام کنید. اگر هر سوال دیگری در مورد این موضوع دارید با پشتیبانی ثبت کن در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن