روزنامه رسمی ثبت شرکت

انتخاب نام برند

زمانی که شما یک کسب و کار جدید را آغاز می کنید، جهت بالاتر بردن تقاضا و شناخته شدن محصول خود، باید اقدام به ثبت برند انحصاری خویش نمایید‌. لذا انجام این کار مستلزم انتخاب یک نام مناسب است. حال این سوال پیش خواهد آمد که یک اسم ایده آل برای برند چه ویژگی های دارد و برای انتخاب آن چه نکاتی باید رعایت شود؟ تمامی موارد در رابطه با انتخاب برند در این مقاله گردآوری شده است و شما با مطالعه آن، می توانید به جواب سوالات خود در این رابطه برسید.

نام برند

نام هر برند اعتبار آن است و به صورت جداگانه از اسم شرکت انتخاب می شود. مثلا، نام برند شرکت آیفون، اپل است و با لگوی سیب آن را نمایش می دهند. در زمان انتخاب یک علامت تجاری باید نهایت دقت را در رابطه با آن به خرج داد. زیرا، پس از انتشار  نام برند در بازار فروش محصولی خاص، تغییر دادن آن به قیمت سنگینی برای شرکت تمام خواهد شد. انتخاب یک برند جذاب و متفاوت که دارای آینده تجاری است، مستلزم به خرج دادن صبر و خلاقیت زیادی است که با توجه به محدودیت هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، مانند انحصاری و بدون تکرار و بدون شباهت بودن، باعث می شود انتخاب یک نام متناسب با محصول شما قدری دشوار باشد.

دلایل انتخاب نام برند و ثبت آن

برای انتخاب و ساخت یک نام برند دلال متفاوتی وجود دارد که باعث می شود شما به فکر انجام پروسه نامگذاری و ثبت برند باشید، از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما پس از راه اندازی یک کسب و کار جدید به فکر ثبت برندی در زمینه آن افتاده اید.
  • محصولی که تولید کرده اید، مستلزم انتخاب یک برند خاص است.
  • نام قبلی که برای برندتان انتخاب کرده اید، بازخورد کافی را نداشته است و مطابقت چندانی با برند شما ندارد.
  • نام برندی قبلی شما دارای شباهتی با نام برند یک محصول دیگر داشته و باعث به اشتباه افتادن مشتری می شود.
  • نام برند موجود ارتباط مثبتی برقرار نکرده است.
  • شرکت در حال ادغام با یک مؤسسه دیگر است و نیاز به تغییر برند وجود دارد.

انواع نام برند

برندها دارای نام های متفاوتی هستند که هر یک از آن ها در یک دسته جداگانه تقسیم بندی می شوند. به عبارتی دیگر تمامی اسم های تجاری در یکی از گروه های شرح داده شده در قسمت زیر تقسیم بندی می شوند.

  • اسم مؤسس برند

برای انتخاب نام بعضی از برندها از اسم بنیان گذار آن شرکت ها و برندها بهره گرفته می شود که این کار مستلزم داشتن یک نام که همه گیر نباشد، است. زیرا، در این صورت امکان وجود برند های مشابه بالا خواهد بود. از برجسته ترین ویژگی های این نوع نام های تجاری، می توان به حفاظت از اسم آن اشاره کرد که موجب فراهم آوردن رضایت صاحب آن نیز می شود. اما، این نوع نام ها دارای عیوبی نیز هستند که از جمله آن ها، خصوصیت منحصر به  فرد بودن آن است که در انحصار یک انسان قرار دارند و در زمان فروش یا واگذاری این نوع شرکت ها به اشخاص دیگر، نام موسس همچنان بر روی شرکت باقی خواهد ماند( مانند برند کبریت توکلی).

همچنین به عنوان برخی دیگر از مزیت های این نوع نام ها می توان به بالا بودن توانایی به یاد سپاری آن ها و از بزرگ ترین عیب های آن، تعویض اسم در زمان شراکت و همکاری با شرکت دیگر اشاره کرد. اگر شما دارای یک محصول لوکس هستید باید به فکر انتخاب یک نام لاکچری برای آن باشید. زیرا، انتخاب نام یا نام خانوادگی اصلا گزینه مناسبی برای این مورد محسوب نمی شود.

تبصره: در همین زمینه قابل به ذکر است که انتخاب نام برای افراد مشهور و سلیبریتی  بهترین انتخاب است و هزینه های تبلیغات برند را به طور چشم گیری کاهش می دهد.

  • اسم های تشریحی

این نوع اسم ها به صورت دقیق کسب و کاری را شرح می هند و با شنیدن نام آن ها، همگان به محصول یا خدمت ارائه شده توسط آن شرکت تجاری، پی خواهند برد. انتخاب نام های توصیفی کاری سخت و مستلزم به بکارگیری خلاقیت و صبر بالایی است. یکی از معروف ترین و نام آشناترین برندها در این زمینه، فیس بوک بوده که مفهوم آن کتاب چهره است.

  • اسم های ابداعی

اسم برندهایی که از تغییر دادن شیوه و فرم نوشتار، افزایش یا کاهش حروف و یا ترکیب نمودن حرف های چندین کلمه ساخته می شوند را برند ابداعی گویند که از مهم ترین مزایای این نوع نام ها، قابلیت تشخیص و حفاظت آن ها در مقابل کپی کردن است. برای ساخت یک برند ابداعی، خلاقیت و هوش بالایی نیاز است.

نکته: یکی از پرطرفدارترین نام ها که میزان بازخورد بسیار بالایی دارند، دارای ساختاری با حروف تکرار شونده هستند. مانند: کوکا کولا یا مزمز

  • اسم های استعاری

این نوع نام ها استعاره از خصوصیات برند مورد نظر دارند که برای بیننده و شنونده یک تصویر یا معنا از محصول یا برند می سازند. نام های استعاره ای معمولا به یک داستان، قهرمان، مکانی خاص، شخصیتی تاریخی و… اشاره می نمایند‌. یکی از معروف ترین آن ها برند آمازون است که در چندین زمینه مختلف فعالیت دارد و از جمله این کارها می توان به عرضه انواع لباس ها اشاره کرد.

  • اسم مخفف

برخی از نام ها یا محصولات ارائه شده توسط شرکت ها طولانی هستند و تلفظ آن ها قدری دشوار است. لذا، اگر مالکین قصد داشته باشند که نام خود، محصول یا خدمتی که ارائه می هند را بر روی برند قرار دهند، اقدام به انتخاب اسم های مخفف می نمایند به این صورت که از حروف ابتدایی آن ها استفاده می کنند. مانند اسم برند iranMCT   که برگرفته از نام  iran management consultants team  است.

در زمینه انتخاب اسم های مخفف باید به این نکته توجه شود که اکثر آن ها در ترکیب درست از آب در نمی آیند و ریتمی جذاب ندارند. همین موضوع باعث می شود که برای مدت طولانی در خاطر باقی نمانند. زیرا، هیچ تصویر و معنای خاصی را به ذهن مشتریان القا نمی کنند.

  • اسم واژه واقعی

این نوع نام ها برگرفته از یک اسم واقعی و موجود در فرهنگ لغت هستند که کسب و کار ارائه شده را توصیف می کنند. انتخاب نام های واقعی به دلیل گسترده بودن دایره لغات، بسیار سخت است و برای انجام این کار باید صبر و حوصله زیادی به خرج داد. به عنوان مثال برای این مورد می توان به  برند Sharp که معرف مداد تیز است، اشاره کرد.

 

نام برند

ویژگی های یک برند ایده آل و عالی

به منظور گزینش یک برند خوب که به آینده تجاری شرکت شما کمک نماید و تمامی بینندگان و شنوندگان با آن ارتباط برقرار کنند، باید در انتخاب نام دقت زیادی کرده تا کاملا بی نقص عمل کنید. یک اسم خوب باید برخی ویژگی ها را به ذهن بیننده القا کند و دارای یک سری صفات باشد تا بتواند تأثیر مثبتی بر مشتریان محصول مورد نظر بگذارد. لذا، به این منظور در قسمت زیر به معرفی برخی از این ویژگی و صفت ها پرداخته ایم.

  • دارای جذابیت و گیرائی بالایی باشد.
  • متناسب با محصول ارائه شده توسط برند شما باشد.
  • پیچیده نبوده و به خاطر سپاری آن راحت باشد.
  • بسیار آینده نگرانه انتخاب شود.
  • یک نام خوب باید نمایانگر تصویری ایده آل از آفریننده آن، فعالیت و محل اجرای کارش باشد‌.
  • کلمات را به عنصر های احساسی مبدل نماید.
  • بیان کننده یک ایده بزرگ و فکری نو باشد.
  • نشانگر سادگی و قابلیت دسترسی آسان به محصول ارائه شده باشد.

انتخاب نام برند

انتخاب کردن یک نام که متناسب با شخصیت برند شما بوده و به خاطر سپردن آن برای عموم مردم امکان پذیر باشد، نیازمند رعایت یک سری نکات و در نظر گرفتن ویژگی هایی که در هنگام برگزیدن نام مناسب باید در نظر گرفت، است. پس انتخاب یک اسم عالی مستلزم تکیه کردن به برخی ویژگی های خاص است که شامل موارد زیر می شود:

– معنا و مفهوم داشته باشد

اسم انتخابی باید حتما دارای معنا باشد و یک مفهوم خاص در ذهن بیننده القا کند و مشتری با شنیدن آن نام بتواند یک تصویر عالی در ذهن خود تجسم کند. مثل نام برخی از نوشیدنی های انرژی زا مانند، Red Bull  به معنی گاو قرمز که بیانگر نیرو، قدرت و انرژی زیاد است و این تصویر را به ذهن شنونده القا می کند که با خوردن این نوشابه مانند یک گاو عصبانی نیرومند می شوید.

– از سایر برندها متمایز باشد

تمیز بودن یک نام برند با برندی دیگر بسیار مهم است. زیرا، هدف از ثبت برند دریافت نمایندگی انحصاری یک محصول خاص است و در صورت متمایز نبودن آن با سایر برندهای یکسان، باعث می شود که مانند یک شرکت فیک به نظر برسید که با نامی متشابه با اسم تجاری شرکتی دیگر مشغول به کار هستید. همچنین یک نام انتخابی مشابه باعث می شود که محصول با کیفیت عرضه شده توسط شما، با یک محصول دیگر با کیفیت پایین تر اشتباه گرفته شود. انتخاب یک اسم تکراری یا با تشابه بالا اگر، بتواند به ثبت رسمی برسد، امکان پیگیری قانونی توسط آن شرکت را در پی دارد.

– آسان  و بیان کردن آن همراه با سهولت باشد

این نکته که نام انتخابی دارای تلفظی راحت باشد، بسیار حائز اهمیت است و موجب می شود هر فردی به آسانی آن را بخواند یا جست و جو کند. همچنین به دلیل چند شکلی بودن برخی از حروف الفبای فارسی، باید به این نکته توجه کرد که با اشتباه نوشتن شکل نوشتاری یک کلمه به طور کلی معنی آن نیز تغییر می کند. لذا، از انتخاب نام هایی که چند شکل نوشتاری دارند، جدا پرهیز کنید.

– قابلیت ثبت رسمی را داشته باشد.

این مورد در انتخاب یک نام بسیار مهم است. زیرا، در صورتی که امکان به ثبت رسیدن یک اسم وجود نداشته باشد، انتخاب آن هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت. لذا، پیشنهاد می شود قبل از انجام این کار، ابتدا قوانین و مقرارت وضع شده توسط سازمان مالکیت معنوی در این زمینه را با دقت مطالعه کرده، سپس تصمیم به برگزیدن اسم مد نظر نمایید.

– آینده دار باشد

با دیدی آینده نگرانه به انتخاب یک نام مناسب بپردازید و به فکر آینده تجاری خود باشید. این نکته را در نظر بگیرید که امکان دارد یک شرکت در زمینه کاری خود به رتبه هایی برسد که بخواهد یک شعبه یا نمایندگی دیگر در سایر کشورها احداث کند. همچنین ممکن است که در آینده قصد واگذاری و فروش آن را داشته باشید و با وجود نام یا نام خانوادگی شما بر روی برند شرکت، خریداری برای آن پیدا نشود.

– خاصیت بصری داشته باشد

یعنی اسم انتخابی باید به گونه ای باشد که یک تصویر مشخص را در ذهن بیننده القا کند و ویژگی بارز محصول را به خوبی به نمایش بگذارد. (مانند همان مثال نوشابه انرژی زای رد بول)

راه های انتخاب یک نام برند تأثیرگذار

در زمان انتخاب یک نام مناسب با توجه به ویژگی های بیان شده در قسمت فوق، باید مراحلی را پشت سر گذاشت و نام انتخابی را از یک سری فیلترها عبور داد که در ادامه به بررسی قدم به قدم آن ها خواهیم پرداخت:

  • در مرحله نخست باید به هویت برند خود باندیشید و ماهیت آن را مشخص نمایید این که شما اکنون چه هستید و قرار است در آینده چه چیزی شوید، شرکت شما بر چه پایه هایی بنا و تشکیل شده است و هدف شما از ثبت آن برند چیست، باید به صورت جدی تجزیه و تحلیل شود.
  • کاوش در فعالیت های رقیبان و در نظر گرفتن نقاط ضعف و قدرت خود در مقابل آن ها، بسیار مهم است و در انتخاب نام به شما کمک شایانی می نماید.
  • پیشنهاد می شود در مسیر انتخاب نام برند خود از هم فکری سایرین نیز استفاده نمایید به این صورت که یک چالش جهت انتخاب اسم راه اندازی کرده و تمامی صفات برجسته خدماتی که در شرکت ارائه می دهید، احساسی که دوست دارید مشتری در هنگام استفاده از محصولات شما داشته باشد و تمامی نکاتی که به موضوع فعالیت شرکت شما مرتبط است را یاداشت کنید. سپس از میان نوشته ها به یک نتیجه گروهی برسید.
  • در نظر گرفتن انواع نام های برند که در بالاتر به تشریح آن ها پرداختیم و پیشنهاد یک اسم برای هر نوع که با برند شما مطابقت داشته باشد، سپس انتخاب بهترین از میان آن ها نیز یک راه دیگر است.
  • اگر پیش از ثبت برند محصول خود را ارائه داده و دارای مشتری هایی هستید، می توانید یک نظرسنجی بین آن ها راه بیاندازید و از این طریق اسم برند خود را تست کنید.
  • یک راه دیگر در رابطه با انتخاب اسم برند، استفاده از مشاوران مؤسسات حقوقی که در زمینه مسائل مربوط به شرکت ها فعالیت دارند، است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن