مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت

مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت

بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تمامی شرکت ها برای داشتن فعالیت قانونی باید حتما به ثبت رسمی برسند که این کار مستلزم رعایت شرایط تشکیل، جمع آوری مدارک و طی نمودن مراحل اداری این کار است. به طور کلی ثبت شرکت در ایران شامل چندین مرحله می شود که در این مقاله جهت ارائه راهنمایی به شما عزیزان آن ها را معرفی خواهیم کرد.

ثبت شرکت

برای این که کلیه مسائل مربوط به یک شرکت مانند سرمایه، موضوع فعالیت و مسئولیت های هر فرد زیر چتر قانون باشد، باید شرکت را به ثبت رسمی رساند. تمامی قراردادهایی که قبل از ثبت شرکت منعقد می شوند، غیر رسمی و قانونی هستند و اعضای شرکت در مقابل آن ها نقش تضامنی دارند. ثبت شرکت مزیت های فراوانی به دنبال دارد که از جمله آن ها می توان به امکان تقسیم سود بین شرکا بدون مشکل و براساس سند و مدرک، دادن شخصیت حقوقی و قانونی به کسب و کار شما، بالا بردن اعتماد مخاطبان و جلب مشتری بیشتر اشاره کرد.

شرکت های ایرانی در انواع مختلفی به ثبت می رسند که شامل شرکت سهامی خاص و عام، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی می شوند.

مدارک ثبت شرکت

پرطرفدارترین شرکت هایی که در ایران به ثبت می رسند، شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود هستند که به علت سهولت در شرایط ثبت از تقاضای بیشتری نسبت به سایر شرکت ها برخوردار هستند، لذا در این بخش به مدارک مورد نیاز جهت ثبت آن ها خواهیم پرداخت:

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

  • دو نسخه اظهارنامه ثبت شرکت که به امضای تمامی اعضای آن رسیده است.
  • دو نسخه اساسنامه ثبت شرکت
  • دو نسخه صورت جلسه ثبت شرکت در مجمع عمومی که به امضای دو سوم از اعضای شرکت رسیده است.
  • آگهی دعوت به مجمع عمومی شرکت
  • نسخه اصلی مجوز ثبت شرکت در صورت نیاز موضوع آن به جواز
  • کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر نداشتن شغل های دولتی
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • گواهی پرداخت ۳۵ درصد از سرمایه به نام شرکت به یکی از بانک های کشور
  • وکالتنامه وکیل در صورت رسیدگی نماینده به روند کار
  • روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود شخص حقوقی در میان سهام داران

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • دو نسخه اظهارنامه ثبت شرکت با امضای اعضای آن
  • دو نسخه اساسنامه شرکت
  • دو نسخه شرکت نامه
  • دو نسخه صورت جلسه ثبت شرکت در مجمع عمومی که به امضای حداقل دو سوم از اعضای آن رسیده است.
  • آگهی دعوت به مجمع عمومی شرکت
  • کپی مدارک شناسایی شرکای شرکت
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر نداشتن شغل دولتی
  • وکالتنامه وکیل در صورت رسیدگی نماینده به روند کار
  • روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت در صورت وجود شخص حقوقی در میان سهام داران.

مراحل ثبت شرکت

پس از تعیین مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت به سراغ مراحلی که از ابتدای روند ثبت تا انتها باید پشت سر بگذارید، می رویم. تقاضای ثبت شرکت به صورت الکترونیکی و توسط سامانه رسمی اداره ثبت شرکت ها به آدرس http:/irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد که جهت انجام روند ثبت شرکت حتما باید وارد این سایت شوید. در ادامه با روند انجام این کار بیشتر آشنا خواهیم شد.

برای انجام مراحل اولیه ثبت شرکت باید وارد سامانه رسمی اداره ثبت شرکت ها شده و تمامی مراحل زیر را با دقت و مو به مو انجام دهید.

وارد کردن اطلاعات شخصی متقاضی

در نخستین گام از ورود به سامانه ثبت شرکت ها باید اطلاعات شخصی متقاضی ثبت شرکت وارد شود که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی برای افراد دارای تابعیت ایرانی و کد فراگیر یا شماره گذرنامه برای افراد غیر ایرانی و سمت متقاضی در شرکت می شود.

 وارد کردن اطلاعات و نام شرکت

در این مرحله شما باید ۵ نام را به ترتیب اولویت بندی برای شرکت انتخاب کنید. در نظر داشته باشید در هنگام انتخاب نام نهایت دقت را به خرج دهید که بر طبق قوانین موجود در این زمینه باشد.( از میان این ۵ نام به ترتیب اگر هریک تکراری یا مقایر با معیارهای انتخاب نام باشند به سراغ مورد بعدی می روند و در نهایت یکی از آن ها نام شرکت شما خواهد شد.)

نکته: در این قسمت یک کد رهگیری به شما داده می شود تا در انتهای کار امکان مراجعه و کنترل روند ثبت شرکت را با آن داشته باشید.

تعیین موضوع فعالیت شرکت و مدت آن

تمامی فعالیت های شرکت حول محور موضوع آن می چرخد به همین دلیل انتخاب موضوع حساب شده می تواند مهم ترین بخش ثبت یک شرکت باشد. (براساس قوانین باید موضوع انتخابی شما انتفاعی، قانونی و طبق فرهنگ اسلامی باشد.) برخی از موضوعات برای فعالیت شرکت نیازمند دریافت مجوز از ارگان های خاصی هستند که قبل از اقدام جهت ثبت باید اخذ گردند. اگر قصد تأسیس شرکت برای یک مدت معین را دارید، باید حتما آن را مشخص و تعیین نمایید.

 وارد کردن آدرس دقیق مکان فعالیت شرکت

از آنجایی که تمامی مدارک و اوراق از طرف اداره ثبت شرکت ها به این آدرس ارسال می شود، باید حتما نشانی دقیق مرکز اصلی را وارد کنید.

 وارد کردن مقدار دقیق سرمایه

در این قسمت سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکت تعیین و مقدار دقیق ارزش هر سهم به ریال مشخص می شود.

 وارد کردن مشخصات تمامی شرکای شرکت

صفحه بعدی شامل تمام مشخصات شخصی شرکا همراه با آدرس و شماره تماس هریک و… می شود. (در نظر داشته باشید در صورتی که تعداد شرکا زیاد باشد، باید فرم مخصوص را تکمیل و بارگزاری کنید.

مراحل ثبت شرکت

 وارد کردن مقدار دقیق سهام هر سهامدار

در این مرحله مقدار دقیق سهام نقدی و غیر نقدی هر شخص باید تعیین شود.

 تعیین سمت هر فرد در شرکت

اسامی هیئت مدیره، بازرسین و افرادی که حق امضا دارند را وارد کنید. در نظر داشته باشید که مدیر عامل می تواند از میان اعضای هیئت مدیره انتخاب شود و بازرسان نمی توانند از میان مدیران و یا خویشاوندان آن ها باشند.

 وارد کردن نام نماینده یا وکلا

اگر مسئولیتی بر عهده نماینده یا وکیلی است، باید حتما نام آن را درج نمایید.

 وارد کردن تاریخ و تعیین روزنامه

در این قسمت تاریخ دقیق سال مالی (با ذکر روز، ماه و سال) را وارد و روزنامه شرکت خود را انتخاب نمایید.

 بارگزاری اساسنامه و شرکت نامه

در مرحله بعدی باید اساسنامه و شرکت نامه را بارگزاری کنید.( فرم های پیش فرض مربوط به این موارد را تکمیل کنید.)

در نهایت با مشخص شدن نوع شرکت، فهرست مدارکی که باید در این زمینه ارائه شود، نمایش داده می شود و شما می توانید با تأیید و ثبت موارد درج شده، کار خود را در مرحله مقدماتی به پایان برسانید.

پس از ذخیره و تأیید مدارک، در طول مدت دو الی سه روز کاری بررسی ها توسط کارشناسان صورت می گیرد و در صورت نبود مشکل در اطلاعات، آن ها را تأیید و یک ابلاغیه برای شما صادر می شود که با رؤیت آن باید مدارک خود را به آدرس موجود در ابلاغیه پست و ارسال کنید.

پس تحویل مدارک در اداره ثبت شرکت ها کارشناسان به بررسی آن ها می پردازند و در صورت نداشتن هیچ گونه نقص و مشکلی، آن ها را تأیید می کنند. در این مرحله پیش نویس آگهی ثبت شرکت شما تهیه و نام آن همراه شناسه شرکت در دفتر مخصوص ثبت می شود.

نکته: گاهی پیش می آید، مدارک شما دارای نقایصی هستند که در این صورت یا درخواست به طور کامل رد و یا برای برطرف سازی مشکلات به شما مهلت چند روزه داده می شود.

براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران باید حتما آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار به چاپ برسد تا به طور رسمی قادر به آغاز فعالیت خود شود، بنابراین پیش نویس آگهی ثبت جهت درج در روزنامه به شما تحویل داده می شود. همچنین شما در آخر می توانید نسخه ثانی اظهارنامه ثبت شرکت، اساسنامه و شرکت نامه را به همراه سند ثبت آن دریافت کنید.

سخن پایانی

اگر تاکنون جهت ثبت شرکت خود اقدام نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم که هرچه سریع تر این کار را از طریق مؤسسات حقوقی ثبت شرکت انجام دهید، زیرا در این صورت می توانید در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ گونه مشکلی این روند را پشت سر بگذارید. ثبت شرکت از طریق مؤسسات ثبتی می تواند در زمان و هزینه های شما تا حد چشمگیری صرفه جویی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن